Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies om u beter van dienst te kunnen zijn. Graag willen wij uw toestemming voor onze marketing cookies waarmee wij u betere en persoonlijkere aanbiedingen kunnen doen op partnersites. Gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies?

 

Wat heb ik nou aan mijn (elektrische) fiets hangen?

pedelec, ebike, wegenverkeerswet, aansprakelijkheid, verkeersrecht, ongeval

De laatste jaren is de opkomst van elektrische fietsen enorm. Dit populaire vervoermiddel wordt door een grote groep mensen gekocht. Helaas vinden er steeds meer ongelukken plaats met elektrische fietsen.

Wat zegt de Wegenverkeerswet?

Kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals fietsers, worden in de wet beschermd tegen de gevaren van gemotoriseerde verkeersdeelnemers. Fietsers worden bij een aanrijding met een motorrijtuig beschermd door artikel 185 Wegenverkeerswet (WVW). In dit artikel is opgenomen dat een bestuurder van een motorrijtuig (de ‘sterke verkeersdeelnemer’) na een ongeval met een fietser (de ‘kwetsbare verkeersdeelnemer’) ten minste 50% van de schade van de fietser moet vergoeden (tenzij er sprake is van overmacht).

Verschillende soorten elektrische fietsen

Maar hoe zit het nu precies met de bescherming van de elektrische fietser in het verkeersaansprakelijkheidsrecht? Om antwoord te geven op deze vraag is het van belang om een onderscheid te maken tussen de soorten elektrische fietsen. Voor de juridische kwalificatie in het verkeersrecht, wordt het volgende onderscheid gemaakt:

1) De pedelec: dit is een fiets die trapondersteuning biedt tot en met 25 kilometer per uur door middel van een elektrische motor.
2) De speed-pedelec: dit is een snellere variant van de pedelec die beschikt over een elektromotor met een motorvermogen van maximaal 4000 watt.
3) De eBike: dit is een volledig gemotoriseerde fiets en dus in feite een elektrische snorfiets.

Uit bovenstaande fietsen wordt alleen de bestuurder van de pedelec gezien als ‘kwetsbare verkeersdeelnemer’ en wordt daarmee beschermd door artikel 185 WVW, zodat bij een ongeval met een motorrijtuig de bestuurder van het motorrijtuig ten minste 50% van de schade van de fietser moet vergoeden. Deze bescherming geldt dus niet als er op een speed-pedelec of een eBike wordt gereden. Deze laatste categorieën worden als gemotoriseerd verkeer beschouwd.

Pedelec-fietser mogelijk zelf meer schuld bij een aanrijding dan gewone fietser

Een ander aspect is dat met een pedelec, die dus als fiets wordt beschouwd, een flinke snelheid kan worden bereikt waardoor andere verkeersdeelnemers die fietser pas later opmerken. Ook kan de fietser, met die snelheid, minder snel remmen. Dit kan ertoe leiden dat, in tegenstelling tot bij een gewone fietser, bij een pedelec-fietser een hoger percentage eigen schuld wordt aangenomen als hij/zij betrokken raakt bij een aanrijding.

Ben je er dus van bewust dat voor elk soort elektrische fiets een ander regime geldt waarbij enkel de bestuurder van de pedelec wordt beschermd als ‘kwetsbare verkeersdeelnemer’!

Wil je meer informatie over dit onderwerp, neem dan contact op met mr. S.J.G.A. (Sigrid) van Pelt.

Copyright © 2024 Boskamp & Willems Advocaten B.V. / Gebruik wifi / Disclaimer & Privacy / Voorwaarden / Cookies / Orde van Advocaten / Klachtenregeling / Links / Webdesign Applepie