Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies om u beter van dienst te kunnen zijn. Graag willen wij uw toestemming voor onze marketing cookies waarmee wij u betere en persoonlijkere aanbiedingen kunnen doen op partnersites. Gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies?

 

Terugkerende problemen bij een auto vestigen een zorgplicht en aansprakelijkheid van reparateur

De Rechtbank Amsterdam heeft op 28 december 2016 (welke uitspraak op 25 juni 2018 is gepubliceerd) gebogen over de volgende kwestie.

Wat is er aan de hand?

Een taxichauffeur koopt in 2008 een auto met turbodieselmotor. De auto wordt gebruikt als taxi en rijdt hoofdzakelijk relatief korte ritten in stedelijke gebieden.

Vrijwel direct na aankoop van de auto, lijkt er van alles mis, bijvoorbeeld rookontwikkeling.

De taxichauffeur spreekt met een garagebedrijf af dat deze de problemen met het voertuig zal verhelpen. Echter, na enkele jaren van talloze reparaties, nieuwe problemen en onderzoeken, vindt op enig moment een incident plaats waarbij een noodreparatie noodzakelijk blijkt.

De diagnose luidt dat de auto onbruikbaar is geworden door beschadiging van de turbo. Uit onderzoek is gebleken dat de toevoerleiding vanaf het motorblok voor een groot deel is vervuild met kooldeeltjes. De turboas is door een gebrek aan smering en koeling in ernstige mate beschadigd. Het turbosysteem is defect.

Kort samengevat vordert de taxichauffeur een schadevergoeding van het garagebedrijf, waarbij hij zich op het standpunt stelt dat deze niet aan de zorgplicht heeft voldaan. De rechtbank gaat nader in op de zorgplicht in het kader van een reparatieverbintenis en is van oordeel dat die verplichting inhoudt dat gezocht dient te worden naar verdere oorzaken, indien en voor zover eerdere reparaties de klachten niet hebben kunnen wegnemen.

Volgens de rechtbank was sprake van terugkerende klachten, hetgeen voor het garagebedrijf aanleiding had moeten zijn om nader onderzoek te doen. Nu zij dat blijkbaar niet- althans niet voldoende had gedaan, heeft het garagebedrijf in strijd gehandeld met de op haar rustende zorgplicht, waardoor zij aansprakelijk is voor de geleden schade.

Deze zaak laat zien dat een garagebedrijf zich er niet zomaar met een Jantje-van- Leiden van kan afmaken, wanneer sprake is van een voertuig met terugkerende problemen. Het garagebedrijf zal op dat moment zelf op zoek moeten gaan naar de achterliggende oorzaak. Op haar rust immers een zorgplicht. Laat zij dat na, dan loopt zij het risico, aansprakelijk te zijn voor de schade.

mr. Ron (R.J.M.) van Dalen
mr. drs. Dagmar (D.D.) Dielissen-Breukers
mr. Sigrid (S.J.G.A.) van Pelt
mr. Laurys (L.J.H.) Stein
mr. Daniëlle (D.M.L.) Heberle
mr. Ellen (E.H.T.) Kleeven

Copyright © 2024 Boskamp & Willems Advocaten B.V. / Gebruik wifi / Disclaimer & Privacy / Voorwaarden / Cookies / Orde van Advocaten / Klachtenregeling / Links / Webdesign Applepie