Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies om u beter van dienst te kunnen zijn. Graag willen wij uw toestemming voor onze marketing cookies waarmee wij u betere en persoonlijkere aanbiedingen kunnen doen op partnersites. Gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies?

 

Slachtoffer van internetfraude? Welke schade wordt vergoed?

internetfraude, oplichting, phishing, spoofing

Steeds meer mensen worden slachtoffer van online oplichting. Maar om wat voor soort oplichting gaat het eigenlijk en wanneer wordt de geleden schade vergoed?

Twee veel voorkomende vormen van internetfraude zijn phishing en spoofing.

Wat is phishing?

Phishing is een vorm van digitale oplichting. Phishing gebeurt via e-mail, WhatsApp en sms. Bij phishing wordt door criminelen in e-mails of op valse websites gebruik gemaakt van een valse identiteit en overtuigingstechnieken om zo een slachtoffer te bewegen inloggegevens af te staan. In het phishingbericht wordt bijvoorbeeld aan het slachtoffer een betaalverzoek gedaan, waarbij een willekeurig bedrag kan worden betaald via een link die in het bericht wordt geplaatst. Zodra gebruik wordt gemaakt van de link en het slachtoffer zijn gegevens prijsgeeft, worden deze direct gebruikt om de rekening van het slachtoffer leeg te halen. 

Wat is spoofing?

Een andere vorm van internetfraude is spoofing. Spoofing is een truc waarbij een oplichter zich voordoet als bijvoorbeeld een medewerker van de bank, een helpdesk of een webwinkel. De zogenaamde bankmedewerker vraagt u dan om geld naar een andere rekening over te maken (om uw geld veilig te stellen) omdat er sprake zou zijn van fraude. Als u geld overmaakt, komt dat terecht bij de oplichter en wordt dit dus zeker niet veilig gesteld! Sterker nog, u bent uw geld direct daarna kwijt.

Kunt u uw geld terug krijgen?

Allereerst is het mogelijk om de schade te verhalen op diegene die uw geld heeft ontvreemd. Maar meestal is deze persoon onvindbaar en dan wordt het natuurlijk lastig als u niet weet op wie u de schade kunt verhalen.

Vergoeding van de schade door de bank?

Indien u uw geld bent kwijtgeraakt als gevolg van phishing, vergoeden banken meestal de schade als zij dit zo hebben bepaald in hun algemene voorwaarden. Banken gaan alleen niet tot vergoeding van de schade over als er sprake is van fraude, opzettelijk handelen of grove nalatigheid aan de zijde van de klant.

In het geval van spoofing ligt dit anders. Banken stellen namelijk dat zij waarschuwen voor de gevaren en de klant er zelf voor heeft gekozen om het geld over te maken. Inmiddels zijn gelukkig wel meerdere banken bereid om uit coulance toch de schade als gevolg van spoofing te vergoeden.

Hulp nodig?

Als u twijfelt of u wel echt met de bank te maken heeft, ga dan niet op verzoeken in maar neem direct contact op met de fraudehelpdesk van uw bank! Bent u toch opgelicht, dan kunnen wij voor u in kaart brengen wat uw juridische mogelijkheden zijn.

Sigrid van Pelt

Copyright © 2024 Boskamp & Willems Advocaten B.V. / Gebruik wifi / Disclaimer & Privacy / Voorwaarden / Cookies / Orde van Advocaten / Klachtenregeling / Links / Webdesign Applepie