Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies om u beter van dienst te kunnen zijn. Graag willen wij uw toestemming voor onze marketing cookies waarmee wij u betere en persoonlijkere aanbiedingen kunnen doen op partnersites. Gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies?

 

Oplichting via de telefoon of internet? Dat overkomt mij niet!

Geld overmaken op basis van een vals WhatsApp-bericht, gegevens doorgeven aan een zogenaamde medewerker van de bank of een onbevoegd persoon toegang geven tot je computer. Dat overkomt mij niet, denken we massaal. Toch neemt oplichting via de telefoon of internet toe.

We worden steeds actiever online. En de oplichters? Die worden steeds slimmer! Vroeger kreeg je nog een mail van een raar mailadres met een tekst vol taalfouten. Maar tegenwoordig lijkt het mailadres echt, ziet de tekst en lay-out er professioneel uit en is de mail van een oplichter bijna niet te onderscheiden van een mail van een bank. Of de zogenaamde medewerker van de bank die belt weet zo veel over je dat het wel echt iemand van de bank moet zijn.

Er zijn allerlei vormen van dergelijke fraude, bijvoorbeeld WhatsApp-fraude, spoofing, spookfacturen, phishing, Marktplaatsfraude en identiteitsfraude.

 

Voorkomen is beter dan genezen

Wat kun je dan doen tegen telefonische oplichting? Voorkomen dat je wordt opgelicht is natuurlijk het beste. Ben daarom altijd alert en zorg dat je bij twijfel het contact met een mogelijke oplichter direct verbreekt. Neem zo nodig zelf rechtstreeks contact op met de partij die jou belt om navraag te doen, maar zoek dan wel zelf het telefoonnummer op. Bel nooit terug naar het nummer dat jou belde. En geef nooit je gegevens door als je gebeld wordt door een onbekende.

 

Wat te doen bij oplichting?

De oplichters zijn echter gehaaid en overtuigend. Daardoor heb je vaak pas achteraf door dat je (misschien) bent opgelicht. Laat in dat soort gevallen direct je pinpas en creditcard blokkeren en doe (online) aangifte bij de politie. Informeer ook de fraudedesk van je bank. Als je gegevens van je identiteitsbewijs hebt doorgeven, moet je dat ID-bewijs laten intrekken en een nieuw aanvragen. En ook hiervan aangifte doen. Je loopt namelijk het risico dat er allerlei overeenkomsten op jouw naam worden afgesloten en dat je daardoor te maken krijgt met incassobureaus die facturen voor zogenaamd door jou afgesloten mobiele abonnementen of leasecontracten komen incasseren.

 

Strafrechtelijke procedure bij oplichting en fraude

Oplichting en fraude zijn strafbaar. Soms kan de politie de dader opsporen en volgt er een strafrechtelijke procedure. In die gevallen kun je als slachtoffer een vordering indienen in deze procedure als je schade hebt geleden. Probleem is echter dat de dader vaak moeilijk te achterhalen is. En als de dader al bekend is, dan is er vaak sprake van een “kale kip” waar niets te halen valt. Er worden bewust “katvangers” gebruikt die als doorgeefluik fungeren.

 

Andere juridische mogelijkheden

Toch kan het de moeite waard zijn om te kijken naar juridische mogelijkheden. Banken moeten de naam- en adresgegevens van frauduleuze rekeninghouders doorgeven waardoor je meer mogelijkheden hebt. Soms zijn banken bovendien zelf aansprakelijk vanwege schending van hun zorgplicht of hebben zij een coulanceregeling op basis waarvan een deel van je schade vergoed wordt. Helaas zijn de juridische mogelijkheden vaak echter beperkt omdat geld vaak snel weer wordt doorgesluisd en de eerste ontvanger niets heeft. Daarom is het verstandig om altijd alert te blijven om dit soort fraude te voorkomen.

 

Als je toch bent opgelicht en wil kijken wat de juridische mogelijkheden zijn, dan kun je gerust contact opnemen met ons.

Dagmar Dielissen

Copyright © 2024 Boskamp & Willems Advocaten B.V. / Gebruik wifi / Disclaimer & Privacy / Voorwaarden / Cookies / Orde van Advocaten / Klachtenregeling / Links / Webdesign Applepie