Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies om u beter van dienst te kunnen zijn. Graag willen wij uw toestemming voor onze marketing cookies waarmee wij u betere en persoonlijkere aanbiedingen kunnen doen op partnersites. Gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies?

 

Huisvesting van arbeidsmigranten in horecavoorzieningen: wat mag (niet)?

We zijn in Nederland nog altijd sterk afhankelijk van arbeidsmigranten en seizoenarbeiders. Deze afhankelijkheid brengt consequenties met zich mee. Zo stelt de commissie Roemer dat we voor goede huisvesting moeten zorgen. De commissie heeft gemeentebesturen dan ook opgeroepen om gebruik te maken van beschikbare bevoegdheden waarmee in die huisvesting kan worden voorzien. Dit kan bijvoorbeeld door tijdelijke vergunningen te verlenen voor de huisvesting van arbeidsmigranten in horecavoorzieningen of kantoorgebouwen.

 

Gemeentelijke besturen gebruiken bevoegdheden niet

Ondanks deze oproep, zien we nog steeds dat veel gemeentelijke besturen die bevoegdheid niet gebruiken en, sterker nog, juist maatregelen treffen om gebruik van panden voor de huisvesting van arbeidsmigranten uit te sluiten. Zo zijn in meerdere gemeenten bestemmingsplannen vastgesteld met als doelstelling te voorkomen dat horecapanden (hotels, motels, logiesverblijven etc.) kunnen worden gebruikt voor de huisvesting van arbeidsmigranten. Zo ook in de gemeente Bergen. Daarbij nam de gemeente het standpunt in dat de Europese Dienstenrichtlijn niet van toepassing is en dat er geen sprake van discriminatie was.

 

Bestemmingsplan door Raad van State vernietigd

De Raad van State heeft daar, in een uitspraak van 1 februari 2023, echter een streep door gezet. Naar het oordeel van de Raad van State is de Dienstenrichtlijn wel degelijk van toepassing. En dus moet worden getoetst of de uitsluiting op grond van de Dienstenrichtlijn toelaatbaar is. Aangezien er naar oordeel van de Raad van State sprake is van indirecte discriminatie, moet door de gemeenteraad worden gemotiveerd hoe de indirecte discriminerende behandeling te rechtvaardigen is. Dat had de Raad van de gemeente Bergen nagelaten en om die reden is het bestemmingsplan door de Raad van State vernietigd.

 

Het belang van een goede analyse ter onderbouwing

In de uitspraak “Bergen’’ geeft de Raad van State ook aan dat maatregelen die ervoor zorgen dat horecapanden in beginsel toeristisch-recreatief worden gebruikt toelaatbaar kunnen zijn. Daar hangt wel een voorwaarde aan. Zo moet aan de hand van een analyse worden onderbouwd waarom deze maatregelen nodig zijn. Ook moet de gemeente aantonen waarom het gewenste resultaat niet met andere, minder beperkende maatregelen kan worden bereikt. Een dergelijke analyse was in de gemeente Bergen niet uitgevoerd. Of aan de hand van een nog uit de voeren analyse voldoende kan worden gemotiveerd waarom de indirecte discriminatie toelaatbaar is, is nog maar de vraag…

 

Heb je vragen over de huisvesting van arbeidsmigranten in horecavoorzieningen? Of andere vragen op het gebied van Omgevingsrecht? Neem dan gerust eens contact op met onze advocaten.

Huub van der Westen.

Copyright © 2024 Boskamp & Willems Advocaten B.V. / Gebruik wifi / Disclaimer & Privacy / Voorwaarden / Cookies / Orde van Advocaten / Klachtenregeling / Links / Webdesign Applepie