Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies om u beter van dienst te kunnen zijn. Graag willen wij uw toestemming voor onze marketing cookies waarmee wij u betere en persoonlijkere aanbiedingen kunnen doen op partnersites. Gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies?

 

Bij annuleren van een vakantiereis geen geld terug, wat nu?

vakantie, annulering, reisvoorwaarden, consument, rechten

De vakantieperiode breekt aan en u hebt lange tijd uitgekeken naar een reis vol ontspanning. Plotseling doet zich een omstandigheid voor waardoor uw vakantie in het water valt. Denk aan een gecancelde vlucht of een ziektegeval in uw gezin waardoor u de vakantie moet annuleren.

Extra ellende kunt u er niet bij hebben. Daarom wenst u dat de vliegmaatschappij of touroperator uw verzoek om terugbetaling van de tickets of reissom snel en soepel afhandelt. Helaas komt het regelmatig voor dat consumenten worden geconfronteerd met een onwelwillende houding aan de andere kant van de lijn. Wat nu?

Maak gebruik van een consumentenplatform

Er bestaan platforms waarbij u zich als consument kunt aansluiten. Een dergelijke organisatie stelt namens de aangesloten consumenten een claim in. U hoeft dan zelf niets meer te doen. Volgens Ryanair mocht dit niet en moet elke consument zelf zijn recht halen, maar volgens de rechter mocht dit wel en dus werd Ryanair op de vingers getikt.

Raadpleeg de ANVR-reisvoorwaarden

Een consument die zelf ten strijde trok (of zijn rechtsbijstandsverzekeraar) daagde Prijsvrij, een bekende touroperator, voor de rechter omdat zij bij een tijdige annulering van de reis maar liefst 50% van de reissom in rekening bleef brengen, hetgeen afweek van de ANVR-reisvoorwaarden. De rechter strafte dat af.

Rechten van de consument

Uit genoemde voorbeelden kunt u afleiden dat de consument een zekere rechtsbescherming verdient, en rechters zijn zich daar ook van bewust. Dat bleek onlangs nog toen een rechter bepaalde dat als een bedrijf ‘onredelijke’ voorwaarden heeft, dat bedrijf alsnog niet mag terugvallen op een voor het bedrijf voordelige wettelijke regeling. Het bedrijf heeft dan in feite alle rechten met betrekking tot het onderwerp dat in die algemene voorwaarden werd behandeld verspeeld.

Consument heeft bijzondere status

Kortom: weet dat u als consument in het recht een bijzondere status heeft en laat u zich de kaas niet van het brood eten!

Neem voor meer informatie contact op met Ron van Dalen.

Copyright © 2024 Boskamp & Willems Advocaten B.V. / Gebruik wifi / Disclaimer & Privacy / Voorwaarden / Cookies / Orde van Advocaten / Klachtenregeling / Links / Webdesign Applepie